Sekadar renungan ~ Majlis Zikir & Qasidah

Image source: http://static.panoramio.com/photos/large/11590165.jpg

Barangkali mereka ini lupa sejarah…

Cara para habaib ini berdakwah cukup halus dan kemas. Kalau tidak masakan Tanah Jawa yang dahulunya majoritinya beragama lain mampu menerima kalimah tauhid. Bagaimana pendekatan Wali Songo yang terdiri dari kalangan habaib itu berdakwah kalau bukan dengan sebegini? Ini bukan soal aqidah kerana ia tetap satu iaitu mengagungkan Allah dan mencintai kekasih-Nya. Ia salah satu pendekatan untuk memupuk jiwa supaya mendekatkan diri dengan agama. Bila nalurinya sudah enak dengan alunan salawat dan qasidah, InsyaAllah jiwa itu terus subur dengan kecintaan kepada agama.

Aku hairan kenapa perkara yang elok sebegini dimusuhi oleh orang Islam yang mengaku mengesakan Allah dan mencintai Rasulnya? Walhal di dalam majlis sebegini ada tausiah, ada peringatan dan nasihat agama yang cukup bagus.

Pendek kata, tepuk dada tanya iman masing-masing. Wallahu’alam.

Mudah-mudahan Allah Ta’ala memanjangkan umur para ulama ini agar ilmunya bermanfaat untuk kita semua, dan dijauhkan mereka dari segala fitnah dunia.

Amin Ya Rabb.

Dreams are free. So keep on dreaming. I am a dreamer. Love food and travelling. Can't live without music. And a joker most of the time.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer