DIY Luggage Travel Stickers

Sebagai seorang yang suka travel, aku suka kalau luggage aku ditampal dengan pelbagai sticker tempat-tempat yang telah aku lawati. Luggage lama aku dulu penuh aku tampal dengan sticker-sticker tu tapi ada yang dah tertanggal, terkoyak dan rosak semasa luggage handling.

Dan memandang luggage lama tu dah rosak, maka terpaksalah aku membeli luggage baru yang elok sikit. Hat dulu tu beli kat Sungai Wang je. Hahahaha.

Bila tengok luggage baru ni suci semacam je, timbul idea untuk print sticker sendiri. Aku try Google travel stickers yang boleh dibeli. Destinastion yang ada sangat limited dan aku tak pernah pergi lagi. So, macam tak best. And then, terjumpa this one website dari oversea yang boleh print vinyl stickers dengan template yang sedia ada. Macam best. Tapi bila aku aku select semua stickers yang aku nak dengan design dan jumlah yang aku nak, total yang aku kena bayar deat RM400 lebih. Macam tak berbaloi la pulak kan. Dan designnya bukan cantik sangat pun. So cancel!

Teringatkan yang aku pernah print vinyl stickers untuk company dengan member aku dulu. Jadi aku tanya dia boleh tolong printkan ke tak. Luckily dia kata boleh. So, aku pun start Google travel poster based on destination yang aku dah pergi. Aku pilih those vintage posters. Cantik-cantik rekabentuknya.

Stickers yang nak dipotong.

So, aku save all those images, resize dan edit sikit dalam Illustrator dan Photoshop. Susun dalam A3 size dan hantar print.

Bila dah dapat aku potong sendiri dan mulalah kerja-kerja menampal. Patah pinggang jugaklah nak menyiapkan. Tapi bila tengok hasilnya aku puas hati.

Kerja memotong dan menampal.

Ada juga member yang komen cakap bentuknya sekata sangat. Memang ya pun. Aku just buat semua dalam bentuk segiempat dengan beberapa saiz. Malas nak buat yang bujur, segitiga atau bulat. Hazab nak memotongnya nanti.

Baru satu ni siap.. dia punya lenguh pinggang lain macam!

Vinyl ni materialnya tebal dan tahan lasak berbanding dengan print atas kertas sticker biasa. So, harap-harap tak rosaklah stickers ni nanti. Dan aku pun dah beli sekali luggage cover sebagai perlindungan tambahan.

Habis tiga-tiga saiz luggage aku tampal.

Apapun aku puas hati dengan new look travel luggage aku ni. =)

Dreams are free. So keep on dreaming. I am a dreamer. Love food and travelling. Can't live without music. And a joker most of the time.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer